среда, 23. септембар 2015.

DA LI DRUŠTVENE MREŽE UTIČU NA VAŠU KARIJERU?

Većina onih koji su se danas upustili u traženje posla, verovatno su svoje naloge na Fejsbuku i drugim mrežama napravili dok su još bili tinejdžeri. Kako biste što uspešnije pronašli, ali i sačuvali posao, obratite pažnju na svoje ponašanje na društvenim mrežama. Ne želite da budete trn u oku svom šefu ili kolegama? Evo nekoliko saveta iz onlajn bontona koji će vam svakako biti od pomoći.


Svoj Fejsbuk nalog otvorili ste da biste bili u kontaktu s prijateljima. Delite sve svoje fotografije. Što na umu, to na profilu. Zar ne? To je bilo sasvim u redu dok je svet i vaš život bio jednostavan.

Važno je shvatiti: u 21. veku mi imamo svoje ja i onlajn prezentaciju svog ja. To dvoje retko kada ko ima luksuza da izjednači.
Neka istraživanja ukazuju da čak 93% HR regrutera proverava naloge na društvenim mrežama potencijalnih kandidata. Mislili ste da jednostavno sakrijete sav sadržaj za ljude koji vam nisu na listi prijatelja? Ozbiljne kompanije imaju razvijene procedure, konsultantske HR kuće koje će to obaviti za njih – nije nemoguće da će vas čak i pitati da pogledaju i odbaciti vas ukoliko odbijete.
Možda je lakše ovako:
  • Nema više fotki sa pijanki,
  • Nema više lascivnih postova ili komentara,
  • i…zaboravite na onlajn igrice ili ih makar ne delite naokolo
  • Provokativne fotografije
    Kad ovo kažem, mislim na fotografije na kojima ste goli ili polugoli. Super mi je stvar kada nekoj nazovi poznatoj ženskoj osobi „dospeju nage fotografije u medije”. Pa mislim, negde si ih čuvala gde nije trebalo ili si ih kačila gde nije trebalo. Namerno kažem ženske, jer kroz istoriju za muške i nismo bili nešto zainteresovani. Sve što ne želite da se desi, potrudićete se da se ne desi.
    Kako se boriti protiv toga: Ne budite glupi, drugi deo. Dajte dečku da vam čuva slike. Naravno da je i ovo glupo, ali smislite nešto.




Jednom rečju, vreme je da se odrast i počnete razumno da se ponašate.

Čovek u duhu vremena (i mesta)

Osim činjenice da morate da upristojite svoje profile na mrežama i da makar odajete utisak odrasle, relativno ozbiljne osobe, ne bi bilo loše da se malo više raspitate o bontonu internet zajednice.
Da, ako do sada niste, vreme je da:
  • Naučite da odmereno i pristojno učestvujete u onlajn u raspravama,
  • Uvežbate uglađenost u prezentaciji svojih stavova i (što je možda najvažnije),
  • Shvatite da ulazite u zajednicu jednakih, što je ujedno i privilegija i obaveza.



Međutim, kada kažemo onlajn bonton, često mislimo na mnogo širi pojam. Biti deo onlajn zajednice podrazumeva da delite neke vrednosti, stavove i kvalitete kojima ta zajednica stremi. To mogu biti sloboda govora i mišljenja, briga za zajednicu, odgovornost, timski duh i sl. Začudili biste se, ali mnoge od tih kvaliteta najveće i najozbiljnije kompanije smatraju veoma poželjnim, a bliže upoznavanje sa vašim ponašanjem na mreži štedi im mnogo (i novca i vremena) i, iznad svega, čuva ih od grešaka u izboru. Ne dozvolite da padnete na osnovnim stvarima: pokažite da niste samo odrasli, već i da ste sazreli kao osoba.
Uskladite privatni i virtualni život − pivo je sigurno ukusnije iz čaše nego iz notifikacije. 

Pokažite im profesionalca koga traže

Vaši poslodavci, budući ili sadašnji, na kraju krajeva ne traže društvo za piće posle posla – treba im saradnik! Možda vam deluje kao težak i nezgrapan posao da na Fejsbuku pokazujete koje nove veštine i znanja koja ste usvojili. U tom pogledu Linkedin će svakako bolje poslužiti. Imajte uvek u vidu da niste ograničeni na samo na jednu mrežu – imajte ih više, naučite da njihov potencijal iskoristite za promociju sebe i umrežite ih kako bi vas lakše pronašli. Linkedin je odlično mesto za poslovnu komunikaciju, Tviter je veoma kompleksna i proaktivna zajednica koja će vas, ukoliko zaslužite poverenje, i podići i podržati u mnogim stvarima, a Fejsbuk je manje-više ono što sami napravite, makar bio samo za prijatelje.




U svakom slučaju, nikako ne dozvolite sebi da ni na jednoj mreži:

  • Ogovarate i negativno komentarišete ljude sa kojima i ljude za koje radite – to bi moralo da izgleda loše čak i vašim prijateljima.
  • Ne pominjite novac, platu, uslove rada i ne žalite se na posao – na kraju krajeva, sami ste prihvatili sve to, a ako ste nezadovoljni, veb svakako nije mesto na kome ćete naći rešenje.

Bolje nikakav komentar nego komentar koji je nikakav. 


  • Ne delite više od 3-5 linkova dnevno na svom zidu, bilo da su u pitanju pesme, tekstovi ili bilo šta slično – i opet, profilisano, ako je neka specifična tema delite grupi ljudi koje to interesuje, ne svima.

Na posletku, pokušajte i vi da napravite napor: upoznajte firmu za koju biste eventualno mogli da radite. Mnogo toga možete videti iz načina na koji se ona i njeni zaposleni prezentuju u onlajn svetu. Slično bračnoj zajednici – eventualni razvod biće svakako bolan za oboje, pa nije loše priznati da novac nije jedini motivator zbog koga ste isprva uopšte želeli da sa nekim radite.

Više o tome na: E-bonton